Retkelle lähtö kannattaa

0 Comments

Onko retkeily ja telttailu sinulle täysin uutta, vai oletko kenties haikailemassa vanhan harrastuksesi pariin pitkän tauon jälkeen? Olipa kokemustasosi mikä tahansa, saattaa olla vaikeaa vastustaa halua pakata varusteesi reppuun, varata leirintäpaikka ja lähteä ulos seikkailulle, joko yhden yön retkelle tai pidemmälle matkalle. Varsinkin jos edellisestä telttailuretkestäsi on jo kulunut aikaa.

Me kaikki tiedämme, että telttailu voi tarjota rentouttavan pakomatkan päivittäisestä arjen puurtamisesta. Voit nauttia metsän rauhasta, vaihtaa liikenteen äänet tuulen tuivertamiseen, veden liplattamiseen, hyönteisten siritykseen ja lintujen lauluun sekä luoda uusia muistoja ystäviesi ja perheesi kanssa.

Mutta kaiken tämän takana kehosi tarvitsee sitä, sielusi tarvitsee sitä. Sinulla on tarve lähteä retkeilemään tietyistä syistä, joita et ole välttämättä edes tullut ajatelleeksi. Tarvitsetko syyn lähteä telttailemaan tänä viikonloppuna tai haluatko suostutella jonkun lähtemään mukaasi? Retkeilyn tarjoamat hyödyt ovat loputtomat, mutta tässä artikkelissa käydään läpi eräitä tärkeimmistä syistä lähteä telttailemaan luontoon.

Retkeily
Retkeily

Raitista ilmaa ja luonnonvaloa

Vaikka et eläisikään aivan suurkaupungin keskustassa, päivittäin hengittämäsi ilma ei suurella todennäköisyydellä ole täysin puhdasta. Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto EPA:n mukaan ilmansaasteet ovat yksi suurimmista astman ja muiden hengityselinsairauksien aiheuttajista vaikuttaen jo yksistään Yhdysvalloissa lähes 30 miljoonan ihmisen terveyteen.

Vaikka saasteita onkin rajoitettu lainsäädännöllisesti jo 1960-luvulta asti, tutkimukset osoittavat, että edes kaupunkien lähiöissä hengitettävä ilma jää puhtaudessaan kauas jälkeen metsien keskellä hengitettävästä raikkaasta ilmasta. Ympäristön saastumista käsittelevissä julkaisuissa on todettu, että puiden ja luonnon läheisyydessä – olosuhteissa, joissa vietämme yleensä telttaretkemme – hengitettävän ilman puhtaus on paljon suurempi kuin kaupunkiolosuhteissa ilmanpuhdistimien kautta saavutettavassa ilmassa. Keuhkomme siis lyhyesti sanottuna kaipaavat telttailua.

Telttaretkellä nukkuminen saattaa olla usein vähiten rentouttava osuus koko seikkailusta. Pelkkä neulanreikä puhallettavassa ilmapatjassa takaa, että joudut nukkumaan kovalla ja kylmällä maalla koko viikonlopun. Mutta oikeiden varusteiden ja valmistautumisen myötä retkeily voi itse asiassa parantaa unenlaatuasi ja kuten monet tutkimukset ovat osoittaneet, myös parantaa luonnollista vuorokausirytmiäsi.

Jopa sellaisissa ympäristöissä, jotka sijaitsevat kaukana asutuskeskusten valosaasteesta, ihmisten vuorokausirytmejä sekoittaa jatkuvasti sähkön ja digitaalipalveluiden jatkuva läsnäolo sekä epäsäännöllinen nukkuminen. Nykyään enää harva aikuinen listaa hyvän unen saamisen yhtä tärkeäksi asiaksi kuin esimerkiksi liikunnan ja terveellisen ravinnon. Silti työssäkäyvien aikuisten osalta unen on tutkittu vaikuttavan sekä henkilökohtaisiin saavutuksiin että yleiseen onnellisuuteen, ja yli 65 % aikuisista myöntää, että heidän tehokkuutensa on jollain tavalla sidoksissa heidän saamaansa unen määrään.

Nukkumisvarusteiden kanssa ei kannata siis kitsastella. Varsinkin, jos lähdet retkeilemään auton kanssa, älä epäröi ottaa mukaan puhallettavaa ilmapatjaa tai paria päällekkäin ladottavaa nukkumisalustaa. Kun olet kasannut mukaan oman viihtyvyystasosi täyttävät varusteet, voit nauttia yöunista luonnon rauhassa. Yöuniin vaikuttavat toki monet tekijät, liikkuminen raikkaassa ulkoilmassa voi auttaa nukahtamaan ja saavuttamaan syvemmät yöunet. Myös metsän rauhallisuudella on osuutensa yöuniin, joillekin hiljaisuus tosi voi olla outoa vaihtelua.

Nykyään olemme tietokoneiden ja näyttöruutujen ympäröimiä kaikkialla. Teemme töitä tietokoneen näytön äärellä, rentoutuessamme vapaa-ajallamme katselemme elokuvia television ruudulta, pelaamme mahjongia tai pyöräytämme kuulaa läppärillä tai selaamme Twitteriä kännykällä. Tulet hämmästymään kuinka paljon pari yötä ilman television, tietokoneen tai kännykän näytön hohkamaa sinistä valoa vaikuttaa kehoosi ja mieleesi.

Lievitä stressiä ja nosta dopamiinitasoja

Onneksi eräs retkeilyn suurimmista hyödyistä on myös sellainen, jonka eteen sinun ei tarvitse tehdä paljoa töitä. Vuonna 2017 Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan yli 60 % vastaajista kertoi, että työhön liittyvä stressi oli suurin ahdistusta aiheuttava tekijä heidän elämässään. On selvää, että työviikko jopa kaikkein menestyksekkäimmissäkin yhtiöissä käy raskaaksi ihmisen psyykelle.

Vaikka rakastaisit työtäsi, elämän arkisista asioista, laskujen maksamisesta jne. aiheutuvan kroonisen stressin huomiotta jättäminen voi vaikuttaa haitallisesti henkiseen, fyysiseen ja tunnetason terveyteen. Vaikka se ei voikaan korvata oikeaa terapiaa, telttaretki voi tehdä ihmeitä kehon stressitasoille, koska se tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia paeta aikatauluja, kalentereita ja vaadittuja tehtäviä sekä keskittyä uudelleen elämän tärkeisiin asioihin: kalastamiseen, patikointiin ja mikä tärkeintä, nuotion pystyttämiseen ja toimettomaan oleiluun nuotiotulen loimussa.

Dopamiinia koskevat tutkimukset osoittavat, että on helppoa jäädä koukkua keinotekoisiin dopamiinivasteympyröihin, kun aivomme oppivat sopeutumaan tapoihin, jotka eivät ole välttämättä meille avuksi tai terveellisiä. Johtuupa se sitten työstä, teknologiariippuvuudesta tai halusta rentoutua pitkän päivän jälkeen, voimme tehdä paljon hallaa dopamiinireseptoreillemme pelkästään jäämällä kiinni tapoihimme.

Ihmiskeho kaipaa liikkumista ja luontoa pystyäkseen päivittämään kapasiteettinsa muistin, tietoisen läsnäolon ja yleisten energiatasojen osalta. Yksi retkeilyn hyödystä on, että se auttaa opettamaan hermovälittäjäaineita uudelleen ottamalla käyttöön uudelleen terveellisiä tapoja, kuten patikoinnin, meditoinnin tai pelkästään ajan viettämisen luonnossa. Ihmisiin on biologisesti koodattu tarve päästä luontoon, joten jo pelkkä viikonlopun retki tekee ihmeitä sielulle ja aivoille.

Ihmiskeho kaipaa liikkumista ja luontoa
Ihmiskeho kaipaa liikkumista ja luontoa pystyäkseen päivittämään

Oma aika on tärkeää hyvinvoinnille

Myönnämme sen tai emme, jokainen meistä tarvitsee omaa aikaa ja tilaa tullakseen itsetietoiseksi, ja suoraan sanottuna mahdollisuudet tähän nykymaailmassa ovat parhaimmillaankin rajalliset. Vuonna 2017 The Atlantic -lehdessä julkaistussa artikkelissa kalifornialaisen yliopiston professori Jack Fongin mukaan itsekseen vietetyn ajan arvo, vaikka sitä käsitellään ristiriitaisesti modernissa yhteiskunnassa, voi olla itse asiassa merkittävässä asemassa positiivisten psykologisten mallien rakentamisessa.

Fongin mukaan hänen harrastamansa 15 minuutin meditointi päivässä ja yksin tehdyt telttaretket ovat vähintään yhtä suuressa roolissa kuin liikunta ja terveellinen ruokavalio. Hänen mielestään tämä voi olla jopa tarpeellista todella terveen mielen saavuttamiseksi. Hänen mukaansa yksin vietetty aika vie ihmisen aidosti eroon hänen ongelmistaan ja auttaa häntä tunnistamaan osansa maailmankaikkeudessa.